søndag den 18. april 2010

Tvunget PNR

Og så var der fødselsdag i går. Min egen for at være mere præcis. En god dag, der gik op i karate på en anden måde end den, der giver blå mærker. Fedt. En god klub og med fest om aftenen. Vupti! Så blev det også en slags fødselsdagsfest uden, at det egentlig var det. Nå, men flere har læst min blog og Claus fortalte mig om, at han var blevet grebet af tanken om at overveje, hvad man egentlig skulle med sit (arbejds)liv. Og så introducerede han PNR fra en anden vinkel. Tvunget PNR. Godt så. Kan man det? Hans historie var denne, at hans firma var blevet nødt til at fyre en større hærskare af ansatte. Han var så en af dem. Lige pludselig kunne han heller ikke se sig tilbage. Broen var også brændt, men det var ikke en del af hans egen proces. Nogen havde brændt den for ham. Men det havde fået ham til at tænke mere indgående over, hvad der egentlig var meningen med at arbejde. Nej, meningen med hans arbejde. Meningen med at han arbejdede, at han gav 37 timer af ugen, dagens bedste timer i bytte for penge, søde kolleger og et relativt meningsfuldt job. Var selve jobbet i virkeligheden meningen med det liv? En af hans venner var også blevet fyret og havde fået et nyt job i løbet af 20 minutter og hang hele tiden i røret; ”har du fået et job? Kom så af sted og søg noget!” Han ringede hele tiden. Claus var tilbagelænet og syntes egentlig det fungerede meget godt uden job. Eller måske rettere, uden dét job. Eller måske mere præcist, uden ham i dét job. For helt ærligt, når man lægger 37+ timer om ugen i et job, så vil det da være rart, at det er noget, der virkelig kan få en op af sengen om morgenen. Claus havde det rart med at blive liggende i sengen lige nu. Jeg kender det selv. Fantastisk at kunne stå op til at skrive blog, at skrive bog, at være sammen med fede mennesker. At være herre i eget hus. Det er til gengæld ikke noget, der giver kroner på kontoen…… Som JV havde vi tit gavn af at tænke på ordene i Mattæus 6:33; ”Bliv da ved med først at søge Riget og alle disse [materielle] ting vil blive givet jer i tilgift.” Frit fra hovedet. Jeg har ikke været henne og slå før ordene blev skrevet. Det gjorde jeg så og der står helt præcist: ”Bliv da ved med først at søge riget og hans retfærdighed og alle disse [andre] ting vil blive givet jer i tilgift.” Imponerende nok og sjovt nok at jeg ikke husker det med ’hans retfærdighed’. Logikken var naturligvis, at når man gjorde det rette i åndelig forstand, så skulle man ikke bekymre sig om basale fornødenheder. Vers 34 lyder i øvrigt sådan her kan jeg se, når jeg tilfældigvis læser videre: ”Vær derfor aldrig bekymrede for dagen i morgen, for dagen i morgen vil have sine egne bekymringer. Hver dag har nok i det der er dårligt den dag.” Og det er vel i virkeligheden det det handler om når vi har et job; at vi tjener penge til at klare i morgen, at vi sparer op til pension, at vi sikrer at vores børn kan klare sig. Forsikring, forsikring, forsikring. Og for hvad? Vi er åbenbart latent usikre. Det må være konklusionen på det.
Jeg har det som ham der skrev ’Bibelen uden gud’. Den er god at få forstand af og som kulturbærer umulig at komme udenom, men at bringe gud ind i det gør ikke noget godt. I det mindste ikke hvis man vil belære andre om gud. Gud er en personlig sag, som man kun kan tale om for sit eget vedkommende, ligesom passionen for at samle på frimærker eller for at skrive en bog. Og så synes jeg faktisk heller ikke der er så langt fra PNR til gud. Det er to alen af et stykke. Shit, det kan være farligt at skrive. Nu tror folk at jeg er religiøs. Make of it what you want. Jeg skriver bare hvad jeg tænker om det her i øjeblikket og jeg har stof med mig fra dengang. Det er også mig.

1 kommentar:

RL sagde ...

Det jeg bl.a. så godt kan lide ved din blog er det med, at du er dig selv i det du skriver. Det er i hvert fald min fornemmelse. Det er sådan noget der giver bedst inspiration og stof til eftertanke - synes jeg. Vi har det til fælles at vi er mennesker og hvor kunne det da være fantastisk hvis vi turde dele vor egen menneskelighed med hinanden - hver dag. Lige et lille citat jeg holder af:

"Jeg prøver altid at give de fleste mennesker omkring mig en pæn bommert-kvote, for jeg vil altid have plads til lidt kreativ galskab i mit liv."

..og hvad har det med PNR at gøre. Det ved jeg faktisk ikke. Det var det der faldt mig ind :)

"Søg først Guds Rige og hans retfærdighed, så skal alt andet gives jer i tilgift"
.. Hvis jeg erfarer det som en virkelighed, så ser jeg det som PNR. Hvis det vers er sandt, så er det sandelig værd at sætte som et PNR i livet. Den eneste måde at finde ud af det på er vel at afprøve det. Det vil jeg..

Det var ikke sikkert du ønskede en religiøs retning i din blog, men nu kom du jo selv ind på det Kristian :). Og jeg har det også med i bagagen ikke som JV, men som Kristen.
Vi (nogle studerende) fik en vældig snak om, hvad mennesker altid vender tilbage til - kærligheden. Når vi har alt i materiel forstand er det ikke sikkert vi lægger mærke til det, men inderst inde ved vi godt, hvad der betyder mest for os: Familie, Venner, at vi er elsket og elsker andre. (Kærligheden). Enhver katastrofe eller ulykke bekræfter betydningen af kærlighed i vores liv. I sidste ende er det de mennesker vi holder af vi har brug for, når andet bliver taget fra os. Der kunnne skrives meget om det, men håber det giver mening.

Hvor kommer denne kærlighed i os så fra? Det kan være vi er kommet til ved evolution og Big bang, men hvordan blev kærligheden, tilliden og følelserne skabt i os?
1.joh 4,8 har et svar der siger: "...Gud er kærlighed"

Hvis det opleves, at Gud ER kærlighed, og det er den kærlighed der har smittet os, så giver det anledning til PNR i livet... Siger mine tanker...