søndag den 18. april 2010

Hvad er PNR?

Nick har ret i, at selve begrebet, PNR, kræver noget præcisering, noget finpudsning. Så vidt har jeg kun antydet, skrevet lidt om mig selv og lidt om ideen på baggrund af holocaust. På uni var det aldrig gået og selvom det her aldrig skal være en akademisk afhandling, så skal det udpensles. At male med den brede pensel eller male med den fine pen. Hmm… Man maler ikke med en pen, men pensler findes i mange størrelser. Lige pludselig giver det sprogligt mening, hvad jeg vil. Akademisk skal det ikke være med dens teoretiseren, pros and cons, og tørre analyser af alle detaljer. Nej. På den anden side nytter det heller ikke at det bliver hovedløst og noget der ikke holder til det enkelte saglige argument. ”Hvad nu hvis…?”, ”Har du tænkt på hvorfor…?” Altså: Jeg sætter fokus på et område og tillader læseren at spørge kritisk. Jeg fremlægger logikken, hvorfor det giver mening. Lige nu kan jeg se, at teksten retter sig mod det individuelle område. På det individuelle område er du og jeg, og det der giver mening for os i en given sammenhæng. Det er kernen. Det der opleves som meningsfuldt, det der opleves som et PNR. Objektivt set og ret beset er det erkendelse. Enig med Nick. Det personlige element er væk, oplevelsen er neutraliseret. Det vil jeg ikke. Det skal være med. Det er her hjertet taler. Det er her mennesker bliver hørt og rørt. Men hvad betyder PNR? Hvad er det mere præcist? For den enkelte; følelsen af at blive nødt til at følge et nyt spor i livet og samtidig lægge et gammelt bag sig. Det lød fanme akademisk. Jeg prøver igen, nu lidt mere prosaisk; den person, der oplever PNR oplever, at de gamle værdier, de gamle vaner, de gamle måder at tænke på ikke længere dur eller ikke længere er rigtige. De er blevet eller er klar til at blive skiftet ud med nogle nye. Der skal ske noget nyt, der skal handles på nye måder og mennesker skal ses og bliver set på nye måder. Hvad forklaringen til dette skifte er, er nødt til at blive fundet hos den enkelte… Og så lå den stille mens jeg havde fødselsdag.Tillykke til mig med de 31:)

Ingen kommentarer: