mandag den 30. august 2010

Raymond Franz og Samvittighedskrise

Samvittighedskrise. Jeg husker stadig, da jeg hørte titlen på bogen første gang. Jeg var i tjenesten med en ældste fra min menighed, Erik Andersen, og vi sad i bilen for at planlægge de næste besøg. Der var en stemning som i et kapel. Erik havde netop været med til at udstøde en række ældste for at læse bogen og fortalte mig om det med et tonefald jeg ikke havde hørt ham tale i før. Der var frygt og sorg i hans stemme. ”De havde alle sammen læst bogen”, sagde han, ”og nu var der ingen vej tilbage for dem”. Han var tydeligt rystet over, at en bog kunne få mænd i så høje positioner til nærmest fra dag til næste at vende hele deres liv og tro ryggen. Jeg var selv rystet. Hvordan kunne ældste, betroede mænd og gode eksempler falde for sådan noget? Jeg fornemmede klart, at der var noget særligt farligt ved den bog og det bekræftede mig i at Satan arbejdede med stærke våben. Nogle år senere fandt jeg selv et eksemplar af den på biblioteket, og den var nærmest elektrisk eller varm for jeg kunne ikke holde den længe. Læste indholdsfortegnelsen og dømte den ude; ’Det holder ikke. Det er bare en vred gammel mand, der kaster med smuds’.
Men sandt er det. Den fik stor betydning for mange menneskers liv. På godt og ondt. Og for mange Jehovas Vidner var den en kilde til frygt eller noget man valgte slet ikke at forholde sig til. Ude af øje, ude af sind. Efter min mening var det den bedste kritik af Jehovas Vidner, der indtil da og i mange år frem var blevet skrevet, og fordi den var skrevet af en person, der havde siddet til bords med Det Styrende Råd, Raymond Franz, kunne Jehovas Vidner ikke afvise de påstande den fremførte uden at være nødt til at komme med modargumenter. Netop det var en umulig opgave, for Franz beskrev en række forhold som de var. Han var ærlig, velunderbygget, saglig og – venlig – i sin beskrivelse af Organisationens medskyld i bedrag, uansvarlighed og dobbeltmoral. For de Jehovas Vidner, der læste bogen var det uigendriveligt. De kunne ikke længere se på deres overbevisning med samme autoritetstro øjne som før. Som Søren Jensen har udtrykt det; ’bogen slog benene væk under mig. Pang! Min tro røg ud i kloakken ligesom, når man trækker i en snor på et toilet. Så var den væk’. Sådan kunne den virke på en person, der i øvrigt var et overbevist Jehovas Vidne, og et højt respekteret medlem af sin menighed. Han troede, han kunne læse bogen og afvise den, når nu han og Jehovas Vidner havde sandheden om bibelen.
Oversat til dansk, gav bogen en helt anden tyngde i den kritik som Støttegruppen kunne rette mod Jehovas Vidner. Da man i Danmark fik kendskab til den engelske udgave fra 1983 var man meget ivrige efter at få den oversat til dansk og oversættelsen blev igangsat af Arne og Birte fra Juelsminde. I 1991 blev den udgivet på dansk. Poul Dal har udtrykt sin egen modtagelse af Samvittighedskrise på denne måde; ’vi var kritiske overfor Vagttårnet, men det var meget løst. Med Samvittighedskrise fik vi ligesom noget at have det i’. Og det var meget rammende, for den kritik som Støttegruppen havde rettet mod Jehovas Vidner hidtil var i høj grad baseret på personlige erfaringer og opfattelser af tingene, hvilket var let for Jehovas Vidner at gendrive som vrede enkeltpersoners frustrerede følelser. Den form for kritik var ofte en anledning for Jehovas Vidner til at forsvare sig selv, og det var let for dem at afvise den som ensidig.
Tilgængelig på dansk fik Samvittighedskrise afgørende indflydelse på mange hundrede menneskers forhold til Jehovas Vidner. Både troende, tvivlende, udstødte og udenforstående. Den gav de troende et handicappende stød, og den gav de tvivlende de svar de selv fornemmede svævede rundt omkring dem. De udstødte blev skarpere i kritikken og udenforstående blev meget klogere på hvilken organisation, der stod bag Jehovas Vidner. Og den gjorde Jehovas Vidner selv langt mere konsekvente overfor kritikere, tvivlere og frafaldne, og de nægter til denne dag at forholde sig officielt til kritikken.
Raymond Franz døde 2. juni 2010 og med denne artikel ville jeg gerne beskrive hans liv og betydningen af hans arbejde for Jehovas Vidner og udstødte i Danmark. Da jeg begyndte at skrive viste det sig, at jeg ikke kunne adskille ham fra Samvittighedskrise. Jeg har aldrig tænkt på ham i anden relation end den, idet jeg aldrig har talt om ham i anden sammenhæng end den. Men hans person og tilgang til Jehovas Vidner er bestemt en tanke værd og artiklen her kan i øvrigt også ses som en slags nekrolog.
Med et faktuelt ræs ser hans liv sådan ud: Raymond Franz blev født 8. maj1922. Han blev døbt som Jehovas Vidne i 1939 og blev Gileadmissionær i 1944. Efter at have tjent som rejsende tilsynsmand i USA blev han sendt til Puerto Rico i 1946 som missionær. Han var missionær i Caraibien i en årrække og som 37-årig giftede han sig med Cynthia og de var missionærer sammen indtil de i 1965 indtrådte i Betelfamilien i Brooklyn. Her bidrog han med både redigering og skrivning af artikler til ’Hjælp til Bibelforståelse’. I 1971 blev han medlem af Det Styrende Råd og i 1980 tog ham og hans kone orlov fra Betelarbejdet. I 1981 blev han udstødt for at spise sammen med et udstødt Jehovas Vidne. I 1983 udgav han bogen Crisis of Conscience (Samvittighedskrise) og i 1991 bogen In Search of Christian Freedom (ikke udgivet på dansk). I årene efter sin udstødelse var han aktiv i arbejdet med at udgive bøger og stiftede forlaget Commentary Press, som primært udgiver bøger, der er kritiske i forhold til Jehovas Vidner og forestår oversættelse af disse bøger.
Franz opgav aldrig sin kristne tro. Jeg ved ikke, hvad han i øvrigt beskæftigede sig med de senere år, men jeg ved, at han og hans bøger var en stor støtte for tusindvis af mennesker over hele verden.
Ud fra Samvittighedskrise at dømme var Franz et oprigtigt troende menneske, der arbejdede i kristendommens tjeneste som Jehovas Vidne. Han havde haft Jehovas Vidner tæt inde på livet fra 1. dag, da hans far blev døbt i 1913, og hans onkel Frederick Franz var en af koryfæerne blandt Jehovas Vidner, så det var Jehovas Vidners teologi, der var den dominerende for ham og den arbejdede han for at fremme. Imidlertid blev han mere og mere i tvivl om Vagttårnets legitimitet som den tro og kloge træl efter sin indtræden i Betelfamilien og særligt som medlem af Det Styrende Råd. Som han selv beskriver det, havde han svært ved at se, hvordan mange afgørelser truffet af Rådet kunne forsvares ud fra anerkendelsen af den kristne kærlighed og Franz pointerer meget rammende, hvordan kærligheden til organisationens regler er større end kærligheden til mennesker – eller til gud – fordi organisationens autoritet ikke må kunne drages i tvivl. Særligt friheden til kærlighed til gud og friheden fra regler er noget Franz beskriver i In Search of Christian Freedom, hvor han i forhold til mange Jehovas Vidner genfinder meningen med Johannes 8:32 om at ’I skal kende sandheden og sandheden skal frigøre jer.’ I denne sammenhæng bliver det friheden fra regler, fra forpligtelsen overfor en organisation og frihed til at tjene gud uden bindinger og under ansvar. Franz bevarer sin kristne grundholdning, anerkender Kristus som frelser, men har et meget bredt udsyn i forhold til kristendommen. På den måde har han hjulpet mange Jehovas Vidner med at bevare deres kristne tro efter, at de har forladt den overbevisning de havde som Jehovas Vidner.
Jeg er ikke selv kristen, men jeg synes, at det taler for Franz, at han formår at skelne mellem Jehovas Vidner, deres kristne teologi og kristendommens overordnede principper og forsvare de sidste. At han evner at kritisere Jehovas Vidners ubibelske dogmer og deres autoritære og teokratiske syn på en jordisk organisation og samtidig fremhæve kristendommens dyder som nogle der sagtens kunne dyrkes og blomstre blandt Jehovas Vidner, vidner for mig om en dyb, dyb kærlighed til de mennesker han har kendt blandt Jehovas Vidner. Hans grundholdning har været, at Jehovas Vidner har et godt motiv bag deres handlinger; de ønsker at elske deres næste, de ønsker at elske gud af et rent hjerte og i deres iver efter det, opstiller de en masse regler, der ender med at blive byrder, der slider mennesker op. Reelt er Franz’ kritik ikke et angreb på Jehovas Vidner og netop det gør ham til en af deres stærkeste kritikere.

10 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hej Kristian
Glad for at du lagde artiklen op - kan kun tilslutte mig den positivt.
Mvh Anette B

Ude på noget sagde ...

Ved ikke hvorfor jeg ikke har læst den bog. Men det skal jeg helt sikkert. Snart.

Ps - du skriver virkelig godt!!!

Anonym sagde ...

Jeg er frigjort fra al falsk relgion ved at forblive i Jesu ord. Vi er eet i tanker og handlinger, hvis vi forbliver i samhørihed med vor Herre Jesus kristus, og hvis ikke er vi forkastet. - 2 korinther 13:5.
Hvorvidt Raymond Victor Franc blev forkastet afsløres i tusindårsriget når de ægte salvede bliver 'talt op' som det siges i salme 87: 5,6: ,, Og om Zion vil man sige: Hver og een er født i hende. Og den Højeste vil selv grundfæste hende.
Jehova vil forkynde, når han skriver folkeslagene op:
Dette er en som er født der'.''
Efter Harmagedon vil der sikkert blive sendt oplysninger om hvem af dem som påstod at tilhøre de 144.000, eller hvem der viste sig trofaste indtil døden, ligesom vi læser livsberetninger om de salvede som fra Det Styrende Råd der er afgået ved døden.
Men i 2007 udgav trællen en ny forklaring om hvornår kaldet til det himmelske håb ophører, da vi mente at dette kald ophørte i 1935 og at der kun blev kaldet nye til det himmelske håb hvis een var faldet fra troen.
Tallet på dem som nyder symbolerne er steget.
I 1969 nød 10.368 symbolerne, men 40 år i 2009, steg tallet til 10.857. Hvorfor? Prøv selv at læse trællens nye opfattelse i Vagttårnet 1:maj 2007 side 30,31.
Mvh
Ullrik Lie

Deirdre-Ann sagde ...

God blog men jeg er MEGET MERE facineret af din beskrivelse af dig selv - en mand der lever sin drøm ud, du er min nye helt!!!

Anonym sagde ...

Hvem er han?
For mig at se, kender han en del til Det Styrende Råd og den tro og kloge træls fantastiske forklaringer i Vagttårnet.

Raymond Victor Franz har svigtet sine brødre i Det Styrende Råd og endda rettet anklager mod sine salvede medborgere, ved at udgive sin bog om samvittighedskrise og andre bøger.

Det er ufatteligt at en mand som Raymond Victor Franz turde gå imod den tro og kloge træl og efter sin udelukkelse blev en fortaler for de frafaldne uægte salvede kristne Jehovas Vidner.

Men Jesus har aldrig udvalgt denne onde trælleskare, ligesom han udnævnte den tro og kloge træl!

De frafaldne er blandt andet dem som har været salvet med Jehovas hellige ånd, men som så er begyndt at slå sine medtrælle og prøver at opbygge deres egen baggårdsreligion med kun frafaldne, men det er da helt perfekt fordi Jehovas eksekutionsstyrker som er engle så lettere kan skelne de ægte salvede de uægte salvede når mærkningsarbejdet er fuldført, hvor Jehova Gud derefter befaler sine engle at nedhugge alle de frafaldne blandt Jehovas folk som netop Ezekiel 9:4-6 viser.

Dommen begyndte med Guds hus i 1918 og Jehova udrenser og lutre stadig sine udvalgte og salvede sønner mens han samtidig fuldfører beseglingen af sine udvalgte som når de har bevaret deres hellighed og indledende besegling og har holdt ud til døden vil blive oprejst til idødeligt liv i himmelen hvor vi skal forenes med vores brudgom Jesu Kristi bryllup og derefter rider ud sammen med Jesus Kristus i Har-Magedon hvor vi knuser alle de nationer som ikke vil overgive deres magt til Jehova Gud. - Åbenbaringen 7:1-4; 16:16; 19:11-16 ; Ezekiel 9:4-6.

Anonym sagde ...

Hvem er denne debattør som omtaler den endelige besegling med dom over de uægte salvede kristne?

Raymond Victor Franz blev salvet ellers kunne han ikke optages i Det Styrende Råd. Men at Raymond Franz valgte at gå imod den tro og kloge træl ved at udgive sine bøger som fx samvittighedskrise og andre bøger må stå for hans egen regning.
Desværre har mange Jehovas Vidner - også salvede kristne ældste - læst denne bog og derefter forladt den tro de havde opbygget gennem hele deres kristne liv og skyllet troen ud som man skyller ud på WC'et og på et par sekunder blev deres mangeårige og opbyggede tro skyllet bort nøjagtigt som Jesus havde skildret ved dem som bygger deres tro på 'sand' og vandet kom og skyllede det hele væk:

Derfor kan enhver som hører disse mine ord og handler efter dem, sammenlignes med en klog mand som byggede sit hus på klippen.
Og regnen strømmede ned og floderne kom og vindene blæste og kastede sig mod dette hus, men det styrtede ikke sammen, for det var grundfæstet på klippen.
Endvidere kan enhver som hører disse mine ord og ikke handler efter dem, sammenlignes med en tåbelig mand som byggede sit hus på sandet.
Og regnen strømmede ned og floderne kom og vindene blæste og ramte dette hus, og det styrtede sammen, og sammenstyrtningen var stor. - Mattæus 7: 24-27.

Så et godt råd til de nysgerrige: Gør sandheden kendt i dit liv!
FØLG KRISTUS, og ikke de frafaldne!

Panini sagde ...

Godt Kristian, at du henviser opmærksomheden til denne bog og denne mand. At Ulrik kopierer Tårnets sprog er jo bare symptomatiskt.

Anonym sagde ...

Jeg hørte om sandheden, søndag den 30. marts 1969, kl. 09:00-09:15, mens jeg stod i kø hos en bager, der stadig ligger på hjørnet af Amagerbrogade og Oxford Alle', stod jeg lige bag en af mine ungdomsvenner Kaj Sørensen, som tidligere havde beskæftiget sig med naturmedicin, øjendiagnose.
Denne blev kaldt for Tallerken-Kaj, fordi han troede på UFO'er, og i hans stue, havde han opsat en lille anordning af barberblade som klappede sammen hver gang der fløj en UFO hen over Amager højt oppe i atmosfæren.

Men, en dag, hvor han igen spurgte 'ouija'-brættet og spurgte hvem han havde kontakt med, så skrev ånden: SATAN, og først på dette tidspunkt gik det op for ham, at han var blevet narret af dæmonerne og SATAN, gennem årene, straks tog Kaj dette 'ouija'-bræt ud i baggården, satte ild til det, men det ville ikke brænde, selvom det var tørt træ, derfor hældte han benzin på og lagde det på nogle små optændingsgrene og satte ild til 'ouija'-brættet igen, mens dæmonerne råbte ad ham fordi de nu var blevet afsløret. Han brændte også alle sine spiritistiske bøger og alt hvad der handlede om dæmoner, og dagen efter fik Kaj Sørensen besøg af et Jehovas Vidne fra Kastrup menighed, som blev lukket indenfor som forklarede ham at Satan vildleder hele jorden, også Jehovas Vidner, hvis de begynder at beskæftige sig med dæmoner, ser pornografi, spiller på lotto, eller tipper i fodbold i den tro at de vinder det den store gevinst, eller at Jehovas Vidner som er gift og har stiftet familie, men hvor den ene part bliver utilfreds med sin ægtefælle, som måske endda forelsker sig i en anden fra samme menighed af Jehovas Vidner, hvilket ofte sker og hvor de ældste så udelukker disse utugtige ægteskabsbrydere og overgiver dem til Satan, så de kan tugtes, ved ikke længere at være en del af de sande kristne.






Hvert år udelukkes der ca. 40.000 Jehovas Vidner på vedensplan, og 60% af disse (24.000) udelukkes på grund af utugt (pornei'a) som er kønslig forbindelse med en man ikke er gift med.

Men de udelukkede bliver ikke nødvendigvis FRAFALDNE blot fordi de nu ikke er en del af den kristne menighed, fordi tusindvis kommer til fornuft, og vender tilbage til den sande kristne menighed igen efter de har været udstødt/udelukket i nogle år, ja, nogle bliver endda genoptaget efter kun 14 dage, på grund af simoni.




Jeg kender tilfældigvis til eet eksempel hvor en kvinde som havde været gift i et par år og fået en datter og en søn, at hun blev utilfreds med sin ægtefælle, og forelskede sig i en anden mand, som også var et af Jehovas Vidner.
Og så en aften besluttede denne kvinde, lad os kalde hende for xxxxx, at besøge denne mand xxxxxxxx, og overnattede hos denne mand, og samme uge blev der nedsat et dømmende udvalg i den menighed som hun tilhørte, og begge to blev udstødt, de'r i midten af 1970'erne.

Denne historie hørte jeg mens jeg boede hos den ægtefælle som denne kvinde havde været gift med, og som ikke fattede en brik af at noget sådant kunne forekomme blandt sande kristne,
Men fordi hans svigerfar var bytjener, havde han enerådigt ophævet det dømmende udvalgs afgørelse, selvom at dennes datter i samme tidsrum flyttede sammen med den nye mand som dengang boede i xxxxxxxxxxxx.

Når men tilbage til Kaj Sørensen og det Jehovas Vidne som underviste ham der i 1967/68.
Kaj Sørensen blev en meget nidkær kristen forkynder, og var malermester og kunne male et stueloft og opsætte nyt tapet his sine kunder på 4 timer til en meget billig fast pris på kun 1.200 kroner inc.maling og tapet, og p de'n måde fik Kaj Sørensen jo en masse nye kunder, som han levede af i flere år indtil han flyttede til nordjylland hvor konen Jytte Sørensen var fra, og de'r bor Jytte stadig efter Kaj han døde i 1999.

Anonym sagde ...

Hvem er denne anonyme som nu fire x har skrevet om Jehovas Vidner? Det er sikkert en person som kender en del til alt hvad der foregår bag murene, og sikkert er ældste eller har været det, og som nu, før den store trængsel bryder løs, ønsker at lukke andre ind bag forgænget i hellige rum i mødeteltet, eller Tabernaklet, hvor kun de salvede kan komme, eller befinder sig, sålænge dette er i dette telt, som adskiller dem fra Det Allerhelligste, hvor Jehova Gud troner på keruber.

Dette håb har vi som et sjælens anker, der ligger både sikkert og fast, inde bag forhænget til Det Allerhelligste, hvor en forløber (Jesus Kristus) er gået ind før os og for vor skyld, for at bane vejen til det himmelske liv, ved første at vedlægge sit offer, ind for Jehova Gud, hvor Jesus bragte værdien af sit offerblod, ind bag forhænget, der adskildte ham for at komme ind i himmelen hvor Jehova modtog værdien af dette offer, hvor ypperstepræsten, på den årlige forsoningsdag gik ind, først med blodet fra en tyr, som Aron og senere andre ypperstepræster gik ind for først at skaffe soning for præsteslægten, Levi stamme, hvor han skulle stænke noget af offertyrens blod syv gange foran låget, eller sonedækket.

Ifølge Bibelen gik ypperstepræsten på forsoningsdagen ind i Det Allerhelligste tre gange: Første gang med et ildbækken af guld hvori der var glødende kul fra alteret så han kunne brænde en vellugtende røgelse for Jehova, anden gang skulle han tage nogetbaf offertyrens blod der tjente som syndoffer for præstestammen, og tredje gang med blodet af bukken , syndofferet for folket. (3Mo 16:11-15; He 9:6,7,25)
Jeg har desværre ikke mere tid lige nu, da min familie og jeg skal forstudere Vagttårnet til mødet i morgen.
Vi tales ved by by

Anonym sagde ...

Under den årlige mindehøjtid den 14. nisan 2012 var tallet på Jehova Guds salvede steget til 12.604.

Vi ved ikke hvornår Jehova Gud besegler de sidste af sine udvalgte 144.000 (med den endelige besegling), men når Kristus henter alle sine salvede brødre og søstre til sit himmelske bryllup, hvilket han vil gøre i den ukendte periode mellem den store trængsel og Harmagedon, hvor alle de 144.000 skal være med som mægtige himmelske åndeskabninger der sammen med Kristus vil være med til at knuse alle nationerne og dem som nægter at underlægge sig Jehovas Rige.


Vagttårnet for 15. Juli 2013 indeholder fire studieartikler der viser at den trofaste og kloge træl først sættes over alt hvad Jesus ejer når vi hentes af Kristus mens vi stadig befinder os på jorden, hvor vi rykkes bort i skyerne for at møde Herren i luften, og så skal vi altid være sammen med ham. - 1 Thess. 4:16,17.

Det vil sige at den trofaste og kloge træl først sættes over alt hvad Kristus ejer når vi hentes af ham til livet i himmelen, ja, vi følger Lammet hvor det end går hen.- Åb. 14:4.

Jeg kan kun anbefale alle at downloade dette nummer af den nye forståelse på www.jw.org af Vagttårnet for 15. Juli 2013 for at få justeret sin forståelse.

Dog har jeg i årtier forud for denne nye justering haft denne samme forståelse, men holdt den tæt inde til kroppen, uden at nævne den for andre af mine brødre, jo, kun for andre salvede som jeg kan drøfte disse ting med.

Jeg fik det himmelske håb kort tid efter min dåb, lørdag den 28. februar 1970, og blev noget overrasket da Jehova havde besluttet at give mig dette særlige kald, fordi Vagttårnet og andre publikationer havde skrevet at alle de 144.000 var blevet indsamlet omkring 1935.

To af de ældste i menigheden sagde at de altid har haft på fornemmelsen at Jehova havde kaldet mig med det himmelske håb og at de i flere år havde undret sig over hvorfor at jeg ikke for længe siden havde nydt symbolerne, fordi som den ene sagde:

Du er en typisk salvet på grund af din ånd og personlighed, som kendetegner de salvede, så for mig, kommer det ikke som nogen overraskelse at du vil begynde at nyde symbolerne.

En anden salvet broder fra Grenå menighed sagde til mig: velkommen i klubben.
Nu er denne salvede broder fyldt 83 år og er ved at skrive sin livsberetning ned på sin computer, og hvis han sender den til Det Styrende Råd den vil sikkert komme som en artikel i Vagttårnet i lighed med andre trofaste salvedes livsberetninger?

Denne salvede broder skrev en lille artikel til Det Styrende Råd om at vi som ældste, skulle begynde at besøge alle de udstødte én gang om året, for at tilskynde dem til at vende tilbage til folden.

Jeg har også skrevet flere breve til Det Styrende Råd på et tidspunkt hvor vi havde et uløst problem i menigheden, hvor det danske afdelingskontor gik ind i den alvorlige sag og omstødte de ældstes dom, en mærkesag om to ældre der havde været mærket i over fire år, fordi de hver dag spiste sammen, uden den trejde person, som de ældste havde besluttet skulle være tilstede når de spiste sammen, eller drak en kop kaffe.

Da jeg så flyttede til denne menighed og blev udnævnt som ældste igen, fik jeg indblik i denne mærkesag og begyndte straks at skrive klagebreve til Det Styrende Råds danske repræsentanter på det danske afdelingskontor i Holbæk, og ét af brevene omhandlede dét at have omsorg for de ældre, som mærkeligt nok blev udgivet i Vagttårnet den 1. juni 2006 side 4-7:
Gud har omsorg for de ældre.

Jeg blev noget forbavset over at denne min artikel kunne læses af millioner over hele jorden, og det samme med en anden artikel som endda var en studieartikel i Vagttårnet den 15. juli 2007 side 16-20:
HAR DU SYNDET MOD DEN HELLIGE ÅND?