onsdag den 7. juli 2010

Page turner

Lex Luther og Superman. Walther Matthau og Jack Lemon. Sherlock Holmes og Moriarty. Det kunne jeg faktisk godt lide. Paulus taler om, at ’der blev givet mig en torn i kødet, en Satans engel, til stadig at slå mig, for at jeg ikke skulle føle mig alt for ophøjet.’ Jeg har fået meget skulderklap, mange gode tilkendegivelser for mine skriverier, og I skal alle sammen have af hjertet tak for dem. Det er skønt og dejligt at blive rost og det giver mig meget inspiration at få kommentarer.
Og så er der en ’Satans engel’. Jeg er sikker på, at Paulus godt kunne have undværet sin kompagnon og jeg kan også godt undvære at blive kritiseret og nedgjort i al usaglighed og fra et sikkert skjul. På en absurd måde er det dog motiverende for min egen proces at overveje, hvad de her stikpiller gør ved min egen kreativitet. Det er faktisk fremmende for den. Det tror jeg sidst af alle, at Anonym selv forstår. En art Stockholm-syndrom ville andre nok kalde det. Det er det ikke. Slet ikke, men ikke at blive modtaget af åbne arme hele vejen rundt og føle misbilligelse ved banale absurde fordømmelser. Hvad handler det om? Ingen anelse, men til gengæld er det en god hadegave at have med i kufferten, når jeg lukker den op og tænker over eksistensen. Alle følelser er velkomne og skal med i ligningen for det er alt sammen livet. Jeg har i alt for mange år bare forsøgt at bortforklare ubehagelige følelser med andre. Givet dem skylden, hvor det i virkeligheden handlede om noget hos mig selv. Det er for enkelt så i stedet at sige at ’så er det min skyld’, for sådan er det ikke, men der er altid en grund til, at man lader sig anfægte af noget frem for noget andet. Jeg skulle blive 30 før jeg havde overblikket til at kunne tage seriøst del i mit eget liv. Sådan føles det ganske vist. Jeg tror nok, at de foregående 10 år giver et andet indtryk. I det mindste er livet mere kompliceret end sproget altid kan indfange i øjeblikket, og der er det levede liv og den historie man fortæller om sig selv. Jeg fortæller om mig selv. Andre fortæller om mig. Jeg ved ikke hvad der er sandt, men jeg ved, hvad der giver mening og jeg ved hvilken historie der giver kriller i maven. Det er en page turner!

8 kommentarer:

Anonym sagde ...

Det er jeg glad for at høre.
Keep up the good work Kristian.
Din blog er både velskreven og vanedannende.

Mvh. Cartman

Anonym sagde ...

Jeg er glad for at give dig den sandhed dine venner/veninder ikke tør eller vil give dig. Din skrivetalenter minder mig om en billigbogsudgave af "lommefilosofi for begyndere". Det er ærligt snak og ikke bare ubegrundet kritik. Få dig et arbejde og find så den gud du så meget savner til at give dig svar på de spørgsmål du godt nok tør stille men aldrig svare ærligt på...

Unknown sagde ...

Hehehe

- "find så den gud du så meget savner til at give dig svar"

Helt ærlig, hvis en gud kan give svar på livets spørgsmål, forstår jeg ikke religion er ved at være udfaset!
Er vi ikke nået bare et skridt længere end Adam og Eva?
- Har ofte spurgt mig selv, om vi virkelig nedstammer fra to homoseksuelle brødre, der udøvede blodskam? Hehe.
Intet er guddommeligt, ud over det, som findes i det enkelte individ!
Well, jeg er hverken ven eller veninde, men jeg kan godt lide "lommefilosofi for begyndere", fordi rigtige mennesker siger mig noget. Kristians sprog flyder, er letlæseligt, hvilket faktisk er utroligt i kraft af en akademisk uddannelse. Han taler til og ikke ned!
Og ja Kristian - kritik uanfægtet type rykker, men synes nu selv den konstruktive er bedst. Men nu er jeg også bare en lille gudsbespottende lommefilosof ;)

Anonym! Hvis du nu er så klog, hvorfor "lærer" du så ikke Kristian at skrive?
Du virker til at besidde en viden du pligter dele ud af, i kraft af dine udtalelser.
Måske du kan revidere mine platte erotiske digte?

Mvh Anja

Anonym sagde ...

Hej "Anja"

Jeg er meget uenig i din vurdering af Kristians sprog - måske er det netop to elefanter der kan genkende snablen hos hinanden?

Jeg skal gerne revidere dine erotiske digte - men ærligt talt så er det svært ikke at se dig som en understimulleret digital flygtning der næppe se helt heldigt ud i virkeligheden...

Unknown sagde ...

Kære Anonym

Jeg var bestemt ironisk da jeg spurgte!
Har ingenlunde lyst at lade mig redigere. Er med i en samling, men jeg mener alle kan udgive, spørgsmålet er bare hvorvidt folk gider læse.
Sidste år blev en digtsamling udgivet, ikke for indhold, men kun for sprogets storhed, forfatteren er nu kendt, fedt for hende, men det beviser at alle kan sælge blot det er de rigtige som formidler og at tidspunktet er korrekt.
Nordbrandt er god, men jeg har læst amatører der var bedre.
Alt i alt, det kommer ned til smagsdommeri, men vi udnævner os selv som eksperter.
Jeg er nysgerrig på historien, indsigten og sprogets udvikling - hvilken forudsætning har du selv?
Du synes at hade og foragte, så hvorfor læser du denne blog, hvad tricker dig? Kedsomhed? For meget tid?
Bestemt skal man give kritik, men hvorfor ikke sige; Halløj hvorfor vinkler du det ikke sådan og sådan, meld dig til skrivekursus, forfatterskolen og bla bla, istedet for at sige "få dig et job"

Du får dejlig opmærksomhed herinde, hvilket nok støtter et stort ego. Kom nu, fortæl hvad der gør dig til den helt rigtige dommer over ord...

Anja

Anonym sagde ...

Kære "Anja"

Undskyld men dit svar viser jo bare at jeg har ret...sprogligt er du ligeså dårlig som som blogskriveren her og du udgiver så i "komogudgivher" bøger hvor ingen tjener penge og ingen læser hvad der står i dem...sorry - men er det ikke sandheden? Jeg dømmer nemlig ikke kun dine ord men også dit indhold og det gælder også Kristians blog. Hans sprog er påført akademisk og uden et egentligt mål er hans bogprojekt dødt. Da jeg kender ham udenfor den digitale verden ved jeg at han kan lave andre ting end at skrive bogstaver...hvad med dig Anja?

Unknown sagde ...

Anonym

Netop min pointe. Alle kan udgive.
Men jeg har nu aldrig set mig selv som andet end amatør - til forskel for dig, du har viden, ved hvad du taler om - så kom nu, fortæl hvorfor og hvordan du ved bedre.
Hvis du kender Kristian udenfor i det virkelige liv, hvorfor er du så anonym? Lidt kujonagtigt ikke at turde vedstå hvem man er, når man gerne kritiserer og profilerer sig på andres bekostning.
Min personlighed behøver du såmænd ikke spille tid på, for så længe du ikke kan svare for dit belæg for "ekspertviden" har jeg ikke respekt for dine udsagn. I mit hoved er du en tidligere misbruger, nu religiøs, med dårlig selvværd, men et kæmpe ego, som altid skal bekræftes.

Anonym sagde ...

"Spot on" Anja.